Deprecated: class-oembed.php is verouderd sinds versie 5.3.0. Gebruik in plaats daarvan wp-includes/class-wp-oembed.php. in /home/scherzim/public_html/wp-includes/functions.php on line 4908

La Pellegrina

Een voet in de Renaissance en de andere die zich richtte op de opkomende barok, getuigen de intermezzo's van de Pellegrina (Florence, 1589) van een belangrijke fase in de evolutie van de westerse muziek. De flamboyante voorstelling viert de huwelijken van Christine de Lorraine en Ferdinand de Médicis, en de belangrijkste componisten in zijn dienst schrijven de muziek voor zes allegorische mythologische scenes: we vinden de polyfone taal van de Renaissance, maar ook de eerste paar bekende voorbeelden van monodie met continuo. Het kolossale aantal van 46 muzikanten laat hen toe om de theatraliteit van een veronderstelde polychoraliteit te exploiteren, maar ze gaan in dialoog met kleinere, intiemere "concerti". Deze intermezzo's van La Pellegrina waren een gelegenheid om vele, soms atypische en vernieuwende instrumenten en instrumentconsorts samen te brengen; de details van de instrumentatie van elke passage hebben ons bereikt: voor de gelegenheid stelt Scherzi voor om de oorspronkelijke nummers tot op de letter te volgen, zodat het publiek van vandaag kan terugkeren naar dit zeldzame instrumentarium: een tiental geplukte snaren (twee harpen, psalterie, 6 luiten, variërend van de kleine sopraanluit tot de basluit, de cistre en de mandora, de chitarrone - in zijn primitieve staat) een gambaconsort, lire, traverso, twee cornetti, vier trombones, drie orgels en een regaal.