Deprecated: class-oembed.php is verouderd sinds versie 5.3.0. Gebruik in plaats daarvan wp-includes/class-wp-oembed.php. in /home/scherzim/public_html/wp-includes/functions.php on line 4908
G.B. Pergolesi's Stabat Mater is een van de beroemdste werken uit het repertoire. Opgedracht ter vervanging van A. Scarlatti's gelijknamige werk, voor dezelfde krachten (twee stemmen, twee violen en basso continuo), werd het al snel populair in heel Europa (en zelfs geparafraseerd door J.S. Bach zelf), en werd het al gauw het meest gedrukte of gekopieerde werk in de 18de eeuw. Door zijn vroegtijdige dood werd hij tot legende verheven en veel valse autograafpartituren circuleerden snel: Scherzi Musicali geeft de hypothese aan dat het Stabat zoals we het nu kennen niet in zijn oorspronkelijke staat verkeert en dat het typisch Napolitaanse strijktrio met een altvioolpartij werd opgesierd voor een meer orkestrale uitvoering ; dit altvioolpartij verdubbelt de bas bijna constant tot het bovenoctaaf, wat de textuur veel minder transparant maakt. Het is deze transparantie die Scherzi Musicali voorstelt te herstellen met het herlezen van dit Stabat Mater zoals het aan de oorsprong had kunnen liggen.... Daarnaast het schitterende Salve Regina van A. Scarlatti, waaruit Pergolesi ongetwijfeld inspiratie haalde voor zijn Stabat, maar ook een triosonate uit de honderd werken die hem ten onrechte werden toegeschreven, en een briljant motet van Brussel's eigen J.H. Fiocco, waarvan de taal vaak een echo is van de beroemde Napolitaan.